درمانهای جدید برای سکته ی مغزی، دیابت و سایر اختلالات نورولوژیک

6 مارس 2015- محققان راههای درمانی جدیدی برای سکته و اختلالات نورولوژیک پیشنهاد کرده اند که بروی توانایی طبیعی مغز بر التیام خود تاکید دارد.

این استراتژی جدید درمانی درمجله ی Expert Opinion on Biological Therapyمنتشر گردید.

 دراین مقاله  پیشنهاد شده است در آینده از درمانهایی که سبب بهبود توانایی مغز برای التیام خود می شود استفاده گردد. این نوع  از درمانها برای بیماریهای مختلفی از جمله ام- اس ، سکته ی مغزی، نوروپاتی محیطی و دیابت  مناسبند.

هر دو نوع دیابت 1 و 2 با اختلالات شناختی همراه  می باشند. دیابت می تواند تأثیر قابل توجهی بر مغز برجا گذارد. پیشنهاد مورد نظر تا حد زیادی بر یک عامل دارویی تولید شده توسط محققان بنام  Thymosin beta-4متمرکز است. اساساً تیموسین بتا 4 به حفاظت از سیستم عصبی  کمک  می کند و بنابراین  یک درمان موثر برای بیماریهای عصبی است.

دیابت موجب افزایش خطر چندین شرایط پزشکی مرتبط با مغز از جمله  سکته ی مغزی می شود. با گذشت زمان، قرار گرفتن درمعرض قندخون  بالا احتمال سکته ی مغزی را افزایش می دهد.

این  یکی از عوارض بسیارمهم دیابت است که اهمیت حیاتی کنترل دقیق قندخون را نشان می دهد. برخی گزارشات در این زمینه نشان داده است از هر سه فرد مبتلا به دیابت، 2 نفر به دلیل سکته  یا بیماری قلبی جان خود را از دست می دهند.

 پرفسور Choppمدیر علمی انستیتو علوم اعصاب در بیمارستان هنری فورد می گوید: به جای تمرکز بر از بین بردن لخته یا ضایعات دیگر که منجر به آسیب به اعصاب می شود، باید درمانهای ترمیمی با تمرکز بر بازسازی سیستم عصبی با تحریک فرآیندهای خود ترمیمی که در مغز، نخاع و اعصاب محیطی وجود دارد، طراحی و بررسی شوند.

 بنظر پرفسور Choppوقت آن رسیده است که درباره ی درمان آسیبهای عصبی و بیماریهای  نورولوژیک تجدید  نظر کنیم.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/mar/new-treatment-proposed-for-stroke,-diabetes,-and-other-neurological-disorders-91101664.html